Priset är skillnaden
Din integritet är viktig för oss och vi vill att du ska känna dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. I denna integritetspolicy hittar du information om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Denna integritetspolicy kan komma att uppdateras och du hittar den senaste versionen av integritetspolicyn här.
Vi försöker alltid vara så tydliga som möjligt med hur vi behandlar dina personuppgifter. Har du fortfarande frågor om hur vi behandlar dina uppgifter efter att ha läst denna policy?
Välkommen att kontakta oss per e-post: kundtjanst@runsvengruppen.com
Runsvengruppen/ÖoB är personuppgiftsansvarig för alla dina personuppgifter som behandlas.
Vi kan samla in personuppgifter om dig i samband med att du besöker våra webbsidor, köper våra produkter, registrerar ett konto i vår kundklubb, kontaktar vår kundtjänst eller vid andra kontakter med oss.
Förutom personuppgifter som du själv lämnar till oss eller som vi har samlat in baserat på hur du exempelvis använder våra tjänster, kan vi också samla in personuppgifter från andra källor. Vilka personuppgifter vi samlar in från dig och från vilken källa vi har hämtat uppgifterna ser du nedan.
Källa för insamling: Företag som erbjuder betallösningar, t.ex. Klarna Typ av personuppgifter: Ditt namn, köp- och betaluppgifter
Personuppgifterna som vi har samlat in om dig används för olika ändamål. I kommande avsnitt förklarar vi vilka personuppgifter vi använder och varför vi använder dem. För att vara extra tydliga ger vi också exempel på behandlingar som vi utför för att uppfylla ändamålet. I sammanställningen ser du också vilken laglig grund som vi baserar behandlingen på och hur länge vi sparar dina personuppgifter.
1. DITT KÖP
Behandlingar som utförs för ändamålet
Kategorier av personuppgifter
Laglig grund
Lagringstid
2. KUNDSERVICEÄRENDEN, REKLAMATIONER OCH GARANTIER
Vid alla kontakter med oss kommer vi att göra vårt bästa för att ge dig så bra service som möjligt. Du kan kontakta vår kundservice eller kontakta oss via sociala medier. För att kunna hantera ditt ärende behöver vi dock behandla dina personuppgifter.
Vårt och ditt berättigade intresse av att kunna hantera kundtjänstärenden.
Senast 12 månader efter avslutat ärende.
3. MARKNADSFÖRING
Vi vill se till att våra kunder får ta del av våra senaste erbjudanden och nyheter. För att kunna skicka marknadsföring till dig behöver vi behandla dina personuppgifter.
Kom ihåg att du alltid har rätt att dra tillbaka ditt medgivande för vår marknadsföring. Det kan du göra direkt i våra utskick genom vår avregistreringslänk eller genom att kontakta oss (du hittar våra kontaktuppgifter längt upp i dokumentet).
Är du medlem i vår kundklubb? Då gäller informationen under rubriken ”Kundklubb” istället.
Direktmarknadsföring via post, e-post eller i andra digitala kanaler. Exempelvis riktade erbjudanden i form av veckans annonsblad, nyhetsbrev eller marknadsföring i sociala medier.
Vårt berättigade intresse av att skicka marknadsföring om ÖoB och våra produkter.
Tills du drar tillbaka ditt medgivande för vår marknadsföring, t.ex. avanmäler dig i vårt nyhetsbrev eller väljer att inte längre följa oss på sociala medier.
4. KUNDKLUBB
Det ska löna sig att vara medlem hos oss. Som medlem kommer du därför att få ytterligare förmåner och erbjudanden från oss. Detta betyder att vi kommer anstränga oss extra mycket för att se till att dina förmåner och erbjudanden anpassas särskilt till dig. För att kunna administrera ditt medlemskap och skapande av din medlemssida, hantera dina förmåner och erbjudanden samt kunna leverera en personligt anpassad upplevelse av våra tjänster behöver vi behandla dina personuppgifter.
Fullgörande av avtal enligt de medlemsvillkor som gäller för vår kundklubb. När det gäller behandling av ditt personnummer behöver vi detta i samband med registrering av medlemskapet utifrån vikten av säker identifiering. Vid registrering av köp, identifiering och adressuppdateringar via SPAR behövs personnumret eftersom det är klart motiverat utifrån ändamålen att kunna uppfylla åtagandena i våra medlemsvillkor och att kunna säkerställa riktiga och uppdaterade uppgifter. Läs våra medlemsvillkor här.
Till dess att medlemskapet avslutas (kan ske manuellt eller automatiskt p.g.a. inaktivitet under en period om 36 månader).
5. TÄVLINGAR OCH UTLOTTNINGAR
Ibland vill vi ge våra kunder möjlighet att vinna och vara med i utlottningar om fina priser som vi har. I samband med en tävling eller utlottning kommer vi att behandla dina personuppgifter.
Vårt och ditt berättigade intresse av att kunna genomföra och administrera tävlingar och utlottningar.
Senast 6 månader efter avlutad tävling eller utlottning. Vi kan dock spara dina tävlingsbidrag och utvärderingar (ej kopplade till individ) i enlighet med gällande villkor för tävlingen/utlottningen.
6. UPPFYLLA KRAV I RÄTTSLIGA FÖRPLIKTELSER
I vissa fall kan vi behöva behandla personuppgifter om vi t.ex. upptäcker felaktigheter i produkter. Då kan vi behöva behandla dina personuppgifter för att kommunicera med dig för att se till att vi tar ansvar för våra produkter.
Vi behandlar personuppgifter för att uppfylla rättsliga förpliktelser, enligt krav i lagar, domar eller myndighetsbeslut. Kraven kan gälla vårt produktansvar eller säkerheten för våra produkter. I dessa fall kan vi behöva ta fram allmän kommunikation och information eller specifik information till dig om produktlarm och produktåterkallelser. Kraven kan också gälla våra skyldigheter enligt bokföringslagen eller penningtvättslagen.
Rättslig förpliktelse.
I enlighet med de preskriptionstider som anges i relevant lag. Enligt bokföringslagen har vi t.ex. skyldighet att spara uppgifter om våra transaktioner i 7 år.
7. UTVECKLA OCH FÖRBÄTTRA VÅR VERKSAMHET
För att kunna se till att vi kan utveckla vår verksamhet och vårt erbjudande till dig kan vi använda personuppgifter för att ta fram statistik och liknande underlag
Vårt berättigade intresse av att kunna utveckla och förbättra vår verksamhet.
För detta ändamål är det svårt för oss att på förhand ange hur länge dina personuppgifter kommer sparas. Vi har istället infört rutiner för att löpande kontrollera om dina personuppgifter fortfarande är nödvändiga för detta ändamål. Personuppgifter som vi inte har använt under en period om 12 månader kommer vi att ta bort eftersom vi då inte längre bedömer att dina personuppgifter är nödvändiga.
8. SÄKERHETSARBETE OCH FÖR ATT FÖRHINDRA MISSBRUK ELLER FÖREBYGGA, FÖRHINDRA OCH UTREDA BROTT
För din och våra medarbetares trygghet arbetar vi med säkerheten hos oss, både i varuhus och på vår webbplats. För att uppfylla detta ändamål kan vi behandla dina personuppgifter.
Vårt, våra medarbetares och våra kunders berättigade intresse av att kunna ha ett systematiskt säkerhetsarbete och för att förhindra missbruk eller förebygga, förhindra och utreda brott.
Från insamlandet och för en tid om 36 månader därefter. Bilder från kamerabevakning sparas i 30 dagar. Om vi misstänker missbruk av en tjänst eller om vi upptäcker att ett brott har begåtts kommer vi att spara uppgifterna under den tid som är nödvändig för att fastställa, göra gällande eller försvara våra (eller tredje parts) rättsliga anspråk.
Vi delar inte dina kontaktuppgifter med en tredje part, förutom då det föreligger ett lagligt skäl till din behandling, såsom i ett försäkringsärende, bankärende, eller om det handlar om eftermarknad.
Ibland kommer vi att behöva lämna ut dina uppgifter till andra företag. Detta kan vara när vi anlitar andra företag för att hjälpa oss med våra IT-system (t.ex. support av kundtjänst) eller lagring av personuppgifter (molntjänster). Dessa företag är personuppgiftsbiträden till oss och får bara lov att behandla dina personuppgifter enligt våra instruktioner.
Vi kan även komma att lämna ut dina personuppgifter till andra företag som kommer att vara självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter. Vi lämnar ut dina personuppgifter till följande företag som är självständigt personuppgiftsansvariga:
Utöver detta kan vi dela dina uppgifter inom Runsvengruppen/ÖoB i den mån det är aktuellt och till andra tjänsteleverantörer, t.ex. sociala medieplattformar där vi erbjuder kontakt med vår kundservice.
När vi använder sociala medieplattformar för att du ska kunna kontakta vår kundservice kan detta ibland innebära att dina personuppgifter överförs till ett land utanför EU/EES. Vi lämnar endast ut dina personuppgifter till ett land utanför EU/EES om det finns tillräckliga garantier för att dina personuppgifter hanteras på ett bra sätt.
För att skydda dina personuppgifter när vi överför dem har vi därför kontrollerat att mottagaren certifierat sig att följa principerna i Privacy Shield (när personuppgifterna överförs till USA). I övrigt kommer vi ingå avtal med mottagaren som innefattar EU-kommissionens standardavtalsklausuler. Du kan få en kopia på skyddsåtgärderna genom att kontakta oss.
När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter. Här följer en genomgång av vilka dessa rättigheter är, vad de innebär och hur du utövar dem.
Din rätt till tillgång
Vi strävar efter att vara öppna med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i den personuppgiftsbehandling som vi gör i relation till dig har du rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter. Om vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.
Din rätt till rättelse
Har vi inte dina senaste uppgifter eller behandlar vi felaktiga uppgifter om dig? Då kan du begära att dina personuppgifter rättas.
Din rätt till radering och begränsning
Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas eller begränsas, t.ex. om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande lagstiftning.
Din rätt att invända mot vår behandling (inklusive rätt att invända mot direktmarknadsföring)
Du har rätt att invända mot vår behandling (t.ex. den behandling som baseras på våra berättigade intressen). Dina personuppgifter får inte behandlas för direktmarknadsföring om du invänder mot sådan behandling. Invänder du mot vår direktmarknadsföring kommer vi att sluta med alla former av utskick till dig.
Hur utövar jag mina rättigheter?
Vill du utöva någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Du når oss på kundtjanst@runsvengruppen.com. Har du ytterligare frågor angående dina rättigheter, kontakta Datainspektionen (Integritetsskyddsmyndigheten).